محققان درمان جدید بالقوه ای را برای یک اختلال عروقی مغزی کشف کردند

26 ژوئن 2020 - محققان موسسه ی Centenary ، یک درمان جدید بالقوه برای ناهنجاری های cerebral cavernous  یا CCMs ،- که یک بیماری ویران کننده است که اغلب بر جوانان تأثیر می گذارد و می تواند منجر به سکته مغزی و تشنج شود، را کشف کرده اند.

محققان با استفاده از مدل های موش دریافتند که استفاده از داروی CD5-2 ، به بر طرف نمودن این نوع از اختلالات عروقی کمک می کند، و مانع از پیشرفت آن شده و ضایعات موجود را کاهش می دهد.

این مطالعه در مجله علمی بسیار معتبر بین المللی PLOS Biology منتشر شده است.

نویسنده ارشد این مقاله، پروفسور جنیفر گمبل، رئیس برنامه زیست شناسی عروقی در این موسسه، گفت: ناهنجاری های cerebral cavernous، نوعی از ضایعات عروقی هستند که شامل خوشه هایی از رگهای خونی غیر طبیعی و نشت کننده می باشند. در صورت نشت خون از این عروق به بافت مغزی اطراف آنها، ممکن است فرد دچار سكته یا تشنج شود. ما نمی توانیم پیش بینی کنیم که چه زمانی یا چند مرتبه این اتفاق خواهد افتاد .

بیشتر اوقات، مردم تا زمانی که واقعه ای مانند تشنج را تجربه نکرده اند، متوجه ی ابتلای خود به این بیماری نمی شوند. در حال حاضر، به جز از بین بردن خطرناکترین ضایعات بطریق جراحی، که با اندازه و عمق ضایعات، محدود می شود، روشهای درمانی پزشکی کمی برای CCM وجود دارد.

در این مطالعه، پروفسور گمبل و همكارانشان نشان دادند كه غلظت پروتئینی به نام VE-cadherin ، كه برای حفظ لایه ی پوشاننده ی رگهای خونی سالم حیاتی است، در موشهای دارای ضایعات CCM ، پایین تر از حد نرمال است.

پروفسور گمبل گفت: ما از داروی CD5-2، برای بالا بردن سطح VE-cadherin استفاده کردیم، که منجر به کاهش ضایعات موجود در موش های مبتلا به CCM ، شد.

داروی CD5-2، که توسط انستیتو Centenary و همكارانش تولید شده است، در ابتدا برای كاهش و ترمیم آسیب های ناشی از التهاب در رگ های خونی، برای مبارزه با پیشرفت سرطان های solid ، طراحی شده بود. بعد از آن مشخص شد كه این دارو فواید بالقوه ی دیگری نیز دارد از جمله جلوگیری از کاهش بینایی در مبتلایان به دیابت.

پروفسور جنیفر گمبل گفت: سفر تحقیقاتی ما با CD5-2 مهیج است، CD5-2 دارویی است که رگهای خونی نشت کننده را بهبود می بخشد و این مشکل در بسیاری از بیماریهای مزمن وجود دارد. اکنون ما نشان دادیم که CD5-2 یک درمان جدید بالقوه برای CCM ها است، تنها گزینه ی درمانی برای CCM جراحی است که البته همیشه ممکن نیست، به خصوص اگر بیماران دارای ضایعات متعددی باشند. این کشف می تواند به اولین گزینه درمانی مؤثر و غیر تهاجمی برای CCM که واقعاً برای افراد رنج آور است، منجر گردد.

پروفسور گمبل معتقد است که با تحقیق بیشتر در موردCD5-2  و بیماریهای عروقی در سایر مناطق بدن ممكن است این دارو مزایای سلامتی دیگری نیز داشته باشد.

منبع:

Li, J., et al. (2020) Targeting miR-27a/VE-cadherin interactions rescues cerebral cavernous malformations in mice. PLOS Biology. doi.org/10.1371/journal.pbio.3000734.

https://www.news-medical.net/news/20200626/Researchers-discover-potential-new-therapy-for-vascular-disorder.aspx